22 december 2013

Fler användningsområden för kaffesump

Nu har jag testat att peela ansiktet och händerna med kaffesump, inte bara använda den till rengöring. Kände att jag borde prova, efter tips från nätet och en kompis. Fungerar alldeles utmärkt! Huden blir mjuk och len.

Jag blandade inte ut sumpen med någon olja eller så, men det har jag läst att andra gjort. Tycker inte det behövs, mer än för att det kanske inte blir så mycket spill om kornen binds i någon olja, honung eller annat. I till exempel en ansiktsmask är det nog däremot nödvändigt.

Kornen i kaffesumpen skrubbar huden ganska milt, och innehåller fett som faktiskt gör huden väldigt mjuk och skön. Däremot lämnar det en tunn brunaktig hinna på huden, som doftar kaffe ... Kanske inte det en vill uppnå, men sköljer du med vatten och sen smörjer in dig med din favoritkräm - eller kokosolja, som jag använder - så dämpas den effekten.

Numera låter jag alltid sumpen (kokkaffe) torka till i pannan någon dag, efter att ha hällt ut den kvarvarande vätskan och så slår jag över den i en glasburk med lock. Burken låter jag stå öppen en stund då och då, samt skakar burken ibland så att sumpen blandas och inte möglar. Kan alltså användas till lite olika saker i hemmet.

Uppdatering 15.12: Om du vill ha fler tips på hemgjord skrubb/peeling med kaffesump, finns det här.

2 kommentarer:

  1. Tack snälla Tvivlet! En väldigt obetydlig hjälte i så fall. Allt är relativt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.