3 november 2013

Oduktig Allhelgonahelg

Det där med gravljusen ...

Jag, som hade tänkt vara en god återbrukare och tillverka egna varianter (värmeljus i egenhändigt dekorerade glasburkar), misslyckades kapitalt med planeringen. En bandymatch och en middag med övernattning kom emellan. Och en del prokrastinering, om jag ska vara riktigt ärlig.

Således fick maken handla ljuskällor på mataffären på väg ut på vår kyrkogårdsturné. Inte särskilt miljövänligt, inte särskilt onytt, men med lite god vilja kan man sortera in dem under gemensamhetsvaror-klausulen. Förresten verkar det över huvud taget inte finnas miljömärkta gravljus, i alla fall inte enligt Svanen och  Naturskyddsföreningen. Av den anledningen hade det ju varit bra om jag hade genomfört min plan ...

Okej då! Jag får hitta på någon vettig kompensation.

Det var som vanligt väldigt fint att hälsa på och minnas de nära och kära som lämnat oss. Och se alla ljus som bevis på att andra som gjort som oss under helgen. Särskilt rörd blev jag av att gå förbi minneslunden på Selångers kyrkogård och se hur människor skrivit med tuschpennor på gravljusens plastyta. "Grattis pappa på 60-årsdagen!", "Skulle vilja krama dig", "Saknar dig så", och annat hjärtskärande vackert.

Allhelgonahelgen är viktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.