22 oktober 2013

Nytt är inte alltid bättre

Kommer du ihåg hur nöjd jag var över att vi fick ärva föräldrarnas diskmaskin? Att vi hade en väldigt gammal här, som drog mycket energi och snart skulle gå sönder (antog vi)? ... Den gamla lämnades som sagt på tippen/återvinningsstationen och den "nya" monterades in av min snälla svärfar.

Nu har vi haft den i drygt tre månader. Helt plötsligt har den börjat lämna diskmedelsrester på kopparna och bitar av juicefruktkött i glasen. Det blir inte rent, helt enkelt.

Morrrrr.

Felsökning skall härmed inledas.

Förhoppningsvis handlar det om ett så kallat handhavandefel (som teknikerna på jobbet brukar säga) och går att åtgärda. Annars vet jag inte vad jag gör.

3 kommentarer:

  1. Vet hur det kan vara. Själv hittade jag ett till filternder det som jag trodde var det enda filtret som gick att ta bort i vår ärvda diskmaskin(som vi alltså inte har någon manual till) och där satt det en hel del guck. Dessutom har jag kostat på mig rengöringstabletter till diskmaskinen och inbillar mig att det blir lite bättre av det.

    SvaraRadera
  2. Rengöringstabletter är toppen! Annars kan du kolla med Kehab, de hjälpte mig när jag hade problem med en diskmaskin inköpt på Blocket. De har ALLA reservdelar och en massa bra idéer. Kolla på lilla metall-id-lappen på kanten av maskinen innan du ringer, så du vet fabrikat och sånt :-)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Aha! Tack hörni! Filterkoll och Kehab, alltså. Vi har ju inte heller någon manual till vår maskin, eftersom den ärvdes från en stuga, där den ingått i köpet. Ska testa det. Men då får alltså mannen köpa - och sköta det där med - rengöringstabletterna. Allt enligt gemensamhetsklausulen ...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.