26 oktober 2013

Lördagsnyttan satte igång tankarna

Dagens bidrag till kretsloppet: en tur till återvinningsstationen med två påsar plast, en påse metall, en påse batterier, en påse glödlampor, en påse med diverse krämer, färger och sprejburkar, två påsar kartong och en påse glas. Sen vidare till Erikshjälpen med tre påsar kläder (efter klädbytarkvällen), ett badrumsskåp och två lampor.

Efteråt upplevde jag en fantastisk känsla av lätthet och befrielse. Precis som efter klädbytarkvällen. Jag kom hem, såg på sakerna i lägenheten och kände att jag skulle kunna skiljas från minst en fjärdedel av dem. Utan att känna någon förlust eller saknad.

Om jag kommer att omsätta den känslan i praktiken återstår att se. Men jag påmindes återigen om hur mycket saker, grejer, kläder, möbler, prylar jag redan har och att jag inte behöver nya. Jag känner mer och mer att den långsiktiga effekten av det här året kommer att vara ett mer sansat förhållande till shopping, som förhoppningsvis håller i sig. Jag upplever inte alls samma köpbehov nu som innan, även om jag tycker om förnyelse och kan njuta av att fynda på second hand eller loppis då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.