8 augusti 2013

Hur mycket pengar jag sparar - rätt svar

I går pratade jag om #onytt2013-projektet i lunchrummet. Kollegorna undrade hur det gick och ville bland annat veta om jag har sparat några pengar sen jag startade.
- Jo, det är ju svårt att mäta, men jag konstaterade för ett tag sen att jag nog sparat ungefär kanske 500-1000 kronor i månaden, svarade jag.
Det är ju helt fel! Så mycket kan jag omöjligt ha sparat varje månad. Jag skrev ju om det i halvårsrapporten, men är osäker på om jag verkligen hade räknat ut att det blev så mycket per månad, eller om det gällde hela perioden.

Så nu gör jag ett försök. Till exempel med att räkna samman på en höft hur mycket tandkräm, toapapper, deodorant, schampo, lotion, tvättmedel, bomullsrondeller jag tidigare gjorde av med på en månad ... plus diverse okynnesshopping i olika affärer. Kanske skulle det bli så här:

Ca 75% tandkrämstub
Ca en rulle toapapper
Ca 75% deodorantförpackning
Ca 10% schampoflaska
Ca 5% lotion
Ca 30% tvättmedelsförpackning
Ca 80% bomullsrondeller
Ca 300 kr okynnesshopping (kläder, nagellack, annat jox)

Ca 15+6,50+29,90+3,90+10+11,70+17,50+300 = 394,50 kr på en månad.

Nu har jag ju handlat ingredienser för att göra till exempel deodoranten och tandtvätten, men av dem använder jag så liten procent åt gången, så kanske man ska dra av en femtiolapp på summan. Sen okynnesshoppar jag trots allt lite begagnat, så sparandet kanske skulle bli 250 kr per månad, väldigt löst räknat.

Ja. Det är inte 500 eller 1000 men 250 kronor. Det betyder ju tretusen spänn på ett år! Och då har jag inte ens räknat alla sorters produkter ...

Måste rätta till det här på lunchen i morgon.

För övrigt blev det här mitt hundrade inlägg! Ännu en siffra. Tror jag ska fira med att inte blogga i morgon, utan njuta av något fredagsglittrigt.

2 kommentarer:

  1. Det viktiga är ju inte egentligen inte hur mycket man sparar i kronor och ören, utan kanske snarare hur mycket bättre miljön hade mått om ALLA hade slutat konsumera nytt.
    Starkt jobbat! Njut av fredagen

    SvaraRadera
  2. Tack Matilda! Och jag håller givetvis med dig. Hela syftet med det här projektet är ju inte av ekonomisk karaktär. Det är dock ofta den frågan jag får, hur mycket pengar jag sparar på det hela. Själva "sparandet" är ju så mycket vidare - miljön, gifterna, slitaget, lärdomarna osv. (Och vinsten av kreativitet, lugn, lärdomar, nya upptäckter osv.)

    Jag har dock försökt hitta ett sätt att göra det mätbart men det verkar vara svårt.

    Tack för pepp!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.