11 juni 2013

Syndat 2 - plastpåsar

Ajajaj. Det har hänt igen. Köpte plastpåse till matvarorna häromdagen.

Fick jag ju inte!

Det är ju helt emot reglerna. Och här har jag gått hem med mat i en ny plastkasse minst tre gånger i år! Ska genast åtgärdas, enligt punkten om Synden. Återkommer om hur mycket pengar jag donerar och till vem.


Började luska lite i hur ond, dyr, praktisk, populär etc plastpåsen är. Tydligen är just påsen den vara som butikerna har högst marginal på, ibland så mycket som 400%, vilket Plus i SVT kollade upp. Känns kanske inte som att jag personligen skulle vilja betala extra mycket för just en sån vara ... I min Coop Nära-butik tar de 2 kr/påse.

Däremot verkar det som om plastpåsar inte är så onda och miljöfarliga som jag hade trott, förutsatt att man återanvänder dem flera gånger till och från affären och inte köper en ny varje gång. Det förklarar Klotet i P1 ganska bra, med källhänvisningar och allt.

Rätt - och flera gånger - använd är plastpåsen du köper i butiken bättre än både bomullskasse och papperspåse. Men som sagt, det gäller bara om du återanvänder den och även använder den som soppåse.

Det förändrar i och för sig inte min synd. Jag får inte köpa någon nyproducerad plastpåse över huvud taget.

I övrigt är det inte helt ovanligt att plast innehåller rätt läskiga ämnen, så det kanske är bäst att oftast låta bli sånt ...

Okej, i korta drag, alltså:
  • Använd din plastpåse flera gånger.
  • Använd din plastpåse till soppåse, då förbränns den på rätt sätt.
  • Släng inte din plastpåse i naturen!
  • Undvik plast i matförpackningar, särskilt om det är barnmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.