17 juni 2013

Skuldfri men inte plastfri

Återigen har jag betalat mig ur synden.

Jag ville kompensera för att jag brustit i uppmärksamheten och  - omedvetet - köpt ett antal nyproducerade plastkassar att bära livsmedel i hem från affären sedan i januari. Trots att jag bara får köpa onytt.

För att försäkra mig om att pengarna gick till just plastbekämpning i till exempel haven (där mycket plast hamnar och gör ont) frågade jag @Oceanografen (Daniel Hansson), som jag följer på Twitter, om vilka jag borde skänka pengar till. Tänkte att han kanske hade ett bra svar.

Skärmklipp från Twitter.

 Det hade han. I alla fall ett okej svar. Därför blev det 100 kr till Håll Sverige Rent.

Bevis.

Hädanefter återanvänder jag i stället mina tygpåsar, ryggsäckar och redan inköpta plastpåsar. Men eftersom plastpåsarna fungerar bra som soppåsar, kommer det kanske ändå bli tvunget att köpa någon enstaka plastkasse under resten av året. Därför kommer jag att kompensera ytterligare någon gång för just det, framöver.

Vill du ha tips på hur du minskar plastkonsumtionen i ditt liv? Det finns här på Supermiljöbloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.