2 juni 2013

Problem - miljöfarlig tandkräm

Typiskt.

Här hade jag bestämt att det inte var något regelbrott att ta emot de gåvor jag fick på födelsedagen, och så tittar jag närmare på den ena tandkrämen jag fick (den nya, Colgate Total) - den innehåller triklosan/triclosan! Blä.

Ajajaj. Dumma Colgate!

Jag minns så väl föreläsningen på Henriksdals reningsverk för ungefär tolv år sen, då jag var där med en stor grupp elever på studiebesök. Det som dröjde kvar bäst i min hjärna - och som jag fortfarande tänker på - är guidens prat om "de nyttiga bakterierna" i reningssystemet och den stora boven: det bakteriedödande ämnet triklosan, som finns i både antibakteriellt behandlade sportkläder och olika antibakteriella hygienprodukter. Framför allt i tandkräm.

Det här har debatterats mycket, men jag hittar stöd för ämnets onödighet och farlighet hos till exempel Sveriges Tandläkarförbund i ett policydokument.
 
"Förbundet anser att triklosantandkrämer skall förses med en tydlig text, av vilken det framgår att triklosantandkräm endast bör användas efter kontakt med och på rekommendation av tandläkare. Triklosan är ifrågasatt av miljöskäl. Triklosantandkrämer utgör en betydande källa för spridning av triklosan till miljön. Förbundet anser att triklosantandkrämer av miljöskäl inte bör saluföras generellt.
Mot bakgrund av ovanstående anser förbundet att Läkemedelsverket bör arbeta för att den generella försäljningen av triklosantandkräm upphör."
Texten kommer från ett beslut som togs 2006, reviderades 2011 och granskades igen i år. 
Vill du läsa hela texten kan du göra det här
 
Snälla, kolla en extra gång på ingredienserna i tandkrämen. Köp den inte om den innehåller triklosan!

Så. Hur ska jag nu göra? Ge bort den dåliga tandkrämen till någon annan? Då kommer ju ämnet ut i miljön i alla fall. Försöka byta tandkrämen mot en "snällare" variant på någon affär? Men då blir det ju som om jag skaffar mig något nyproducerat själv. Eller blir det bara att jag kvittar en gåva mot en annan variant av gåva? Huvva. Svårt. Jag tror att det lutar åt det senare. 

Tur att man bara fyller år en gång om året.

Köp inte den här tandkrämen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.