24 juni 2013

Gör egen deodorant, som fungerar

Efter torsdagens konversation, och via tips här från min kusin, tog jag tag i saken. Följde receptet på hemgjord deodorant som kom från Passionate Homemaking och som en av kusinens kompisar entusiastiskt skriver om här.

Det är busenkelt. Och den funkar! Helt klart. Jag svettas ganska mycket och har använt antiperspirant och deodorant ända sen tonåren. Den här hemgjorda varianten är ingen antiperspirant, men den tar verkligen bort lukten. Utan tveksamma ingredienser. Fukten står jag ut med, bara jag slipper stinka.

Här är receptet för en halv sats på svenska. Ganska lagom att börja med.

Passionate homemakings naturliga deodorant
(jag har omvandlat de amerikanska måtten till svenska)

Ingredienser:
3 matskedar ekologisk kokosolja (i fast form)
2 matskedar bikarbonat
2 matskedar arrowrot-pulver (kan ersättas helt eller till hälften med majsstärkelse)
1 droppe av valfri eterisk olja/doftolja (jag använde citronmynta)

Snälla ingredienser.

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna i en glasburk och pytsa sen i oljan. Droppa i doften. Arbeta ihop till en pasta, ungefär som jordnötssmör eller liknande. Jag använde en tesked att blanda med. Uppdatering 22 oktober: Gör du en hel sats, kan det vara idé att blanda ihop allt i en skål och sen pytsa över det hela i glasburken.

Färdig deodorant!

När du ska använda deodoranten, ta en liten klick, gnid lite mellan fingrarna och smeta ut under armarna. Kokosolja smälter vid ganska låga temperaturer, så det kan vara idé att förvara burken ganska svalt. I kylskåpet blir den dock aningen för hård för min smak.
Uppdatering 7 januari 2014: Jag har glömt påpeka att du bör vänta en stund innan du tar på dig kläder efter att ha smetat på deon, framför allt om du använt en stor klick. Oljan har en tendens att fetta av sig på tyget om den inte har gått in i huden ordentligt. Så gör man i och för sig med köpt deodorant också ...

En del är känsliga för bikarbonat och då kan man tydligen minska proportionen något. Jag märkte dock inget.

Inga kemikalier, ingen plast, inga konserveringsmedel eller andra konstiga ingredienser. Men en fullt fungerande deo. Jag har till och med kunnat använda samma plagg på överkroppen flera dagar i rad! Har typ aldrig hänt förut.

Uppdatering 22 oktober: Nu har jag övergått till att göra hel sats och har då även ibland i - precis som hon pratar om på deras sajt - en droppe tea tree-olja till en hel sats. Funkar fint.

3 kommentarer:

  1. Hej! Har gjort denna deodorant och den funkar toppen! Nu under sommaren har jag dock det problemet att den smälter och liksom skiktar sig i burken. Har du nåt tips? Mer arrowrot? Kan inte förvara den i kylen för då får man ju inte loss något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den toppen! Hm, känner dock inte igen problemet med skiktningen. Att den smälter är naturligt, eftersom den har ganska låg "smältpunkt". Jag har aldrig råkat ut för att den smält till helt flytande, men kan tänka mig att den då kan skikta sig.

      Skulle gissa att mer arrowrot kan funka. Den gör ju att konsistensen blir fastare (ju mer arrowrot, desto kompaktare pasta). Och se till att ha den i skuggan så mycket som möjligt. Ett skafferi eller sval är perfekt.

      Sen är det också viktigt att du blandar de torra ingredienserna ordentligt först. Jag missade det en gång och började med kokosoljan. Det blev inte alls bra.

      Hoppas du hittar en lösning. Annars kanske du får se till att röra om ordentligt innan varje användning om den har skiktat sig och smält. Kanske finns någon lösning hos Passionate Homemaking, där receptet kommer ifrån. Har inte varit in där på ett tag, men hon har tidigare varit ganska aktiv med att svara på frågor.

      Lycka till och kul att du gillar deon! :) Jag använder den också fortfarande. Kommer nog aldrig att återgå till köpe-deo igen, om jag inte blir tvungen.

      Radera
    2. ... och som av en ödets nyck hade min deo skiktat sig i går morse också! Den hade legat i bilen när det var sol och smält helt. Och skiktat sig. Alltså drar jag slutsatsen att det är när den smälter helt som ingredienserna delar på sig.
      /K

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.