21 maj 2013

Superväskans nära förestående död

Jag har många väskor. Många. Men det är i princip bara en jag använder. Typ jämt.

Jag köpte den för minst tio år sen på Ikeas barnavdelning. En slags korg som fanns i grönt och orangerött. Jag köpte två, en av varje, för att det var "bra att ha" och för att de var så billiga. (Det här var på den tiden jag hade ett väsensskilt shoppingmönster jämfört med nu ...) De förpassades förstås långt in i min garderob, där de levde ett undanskymt liv, i väntan på rätt tillfälle, rätt feeling.

Efter en tid kände jag att det inte riktigt var försvarbart att ha två väskor av samma sort och varken använda den ena eller den andra. Jag beslutade mig för att ge bort den rödaktiga. Den gröna fick vara kvar.

Så en dag, efter en period med spända axlar och ont i ryggen, fick jag rådet av en sjukgymnast att sluta med axelremsväska och i stället bära antingen ryggsäck eller en väska att hålla i handen. Jag tänkte att det var värt att prova, tog fram den gröna väskan och använde den i några dagar.

Bingo!

Ingen ryggont, aldrig huvudvärk, mindre spända axlar! Den blev därmed min absoluta favorit. Jag har den som handväska varje dag till jobbet, till att packa matvaror i, som picknick-korg, som handbagage på resan osv. Jag älskar att den kan stå själv, att den lätt slukar både vinflaska, baguette och ost, eller både träningsskor och -kläder, trots att den ser ganska nätt ut. Dessutom är det underbart att den är tålig mot smuts i och med att den är i plast.

Jag har länge bävat inför dagen då jag blir tvungen att kassera den. Då den går sönder och inte kan lagas.

Nu är den dagen nära.

Favoritväskan, min gröna korg.

Hur ska jag lösa detta? Jag har i och för sig en del tygpåsar som är ganska coola, men de kan aldrig mäta sig i funktionalitet med den här!

Varför gav jag bort den röda? ...

2 kommentarer:

  1. Nej, vad tråkigt! Och vad då handbagage? Den var väl hela bagaget på helgresorna? :) Imponerande rymlig i sin nätthet. Men nog måste det finnas något liknande på en loppis eller blocket? Lägg ut en bild på sistnämnda och köpes.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett jättebra tips! Ska testa att lägga ut i kväll om jag hinner.

    Och ja, den rymmer som sagt myyyycket :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.