29 april 2013

Snäll fönsterputs ger fina fönster

Jag sa ju att jag skulle återkomma till det här med att putsa fönster.

Det gjorde vi (läs han) igår, under vår stora spontanvårstädarsöndag. Putsade fönstren alltså. Inget fönsterputsmedel fanns i hemmet och vi trodde inte heller att vi hade något diskmedel. Alltså var det till att jaga recept igen ...

Tittade hos en fönsterputsare (som hade många praktiska tips) och hos "hushållsassistenten". Bland annat.

Valde att testa med receptet jag hittade hos Insikt, med bara vinäger och ljummet vatten. Resultatet blev inte helt tillfredsställande. Om det berodde på ovant handlag hos putsaren eller på själva blandningen låter jag vara osagt. Flammigt blev det i alla fall.

Jag letade vidare. (Bland annat efter trasor och annat i städskåpet, där jag som sagt hittade en oöppnad flaska diskmedel.) Dammade lite, städade klädkammaren, bytte vatten åt min kära fönsterputsare ...

Till slut - efter diskmedelfyndet - blev det ungefär efter ett recept hos En miljon små steg:

3-4 liter varmt vatten
1 msk-0,5 dl ättiksprit (24%)
En liten skvätt diskmedel

Satt som en smäck - blanka rena fönster!

(Förresten: I dag fick jag ärva ännu en tandkräm! Mamma hade köpt en som hon inte alls gillade. "Den är för hård." Hon hade tänkt slänga den, men gav den till mig!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.