11 april 2013

Egen tandkräm - nytt försök

Jag vann en tandkräm hos en kompis för flera år sen. Den har stått undangömd sen dess och bara fått komma fram i yttersta nödfall. Den är grön, innehåller inget fluor men väl aloe vera. I kväll kommer den att ta slut.
Vi fick ju överta min påhälsande väns tandkräm för att hon inte gillade den, vilket gav mig en liten tidsfrist. Nu har den dock använts upp, han har köpt ny tandkräm åt sig (se gemensamhetsklausulen under Förklaringar och undantag) och den gröna var mitt sista tandkrämshalmstrå. Mitt yttersta nödfall.

I kväll tar alltså även den slut.

Så i eftermiddags var det bara att ta nya tag, efter mitt första tafatta försök som misslyckades.

Jag har nu tillverkat egen tandtvätt och eget tandpulver! Allt efter ett nytt recept från Morotsliv. Jag kapade mängderna en aning, eftersom jag inte hade så mycket bikarbonat och bara ville testa först, men så här:

Tandpulver de luxe à la Morotsliv
Ingredienser:
0,5 dl bikarbonat
0,5 tsk kanel
13 droppar eterisk olja, pepparmynta

Gör så här:
Blanda ihop allt och häll över i en burk med tättslutande lock.


Kanel och bikarbonat, sen droppas oljan i.


Tandtvätt à la Morotsliv
Ingredienser:
2 msk kokosolja (kallpressad)
2 msk olivolja
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Anledningen till att kanel finns med är att det tydligen ska vara antibakteriellt. Nu hittar jag ingen mer information om det, så det kanske inte stämmer, men lika glad för det är jag, för jag älskar doften av kanel!

Kokosolja, olivolja, bikarbonat, kanel. Allt finns i den välsorterade matbutiken!


Så här ser det ut med allt i samma skål, innan jag rörde ihop.

Gör så här:
Smält kokosoljan på låg värme (går ganska fort). Häll över i en skål, häll på olivoljan. Häll ner de torra ingredienserna och rör till en jämn smet. Min blev mer rinnig än smetig, men det är nog okej.

Uppdatering 14 april: Nästa gång ska jag nog byta ut den andra delen olivolja mot en del kokosolja. Och kanske aningen mindre kanel. Tror det skulle kännas bättre.

Färdigt i fina begagnade burkar! Tandpulver och tandtvätt.

Antagligen kommer även de här blandningarna smaka salt, men nu är jag beredd. Håll tummarna!


Uppdatering morgon 11 april: Tandtvätten funkar fint med tandborste!
Uppdatering 14 april: Tandpulvret funkar också fint.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillar din nya tandtvätt! :D

    Mvh, Ila / www.morotsliv.com

    SvaraRadera
  2. Ja Ila, båda fungerar riktigt bra. Använder dem med tandborste. Men ska nog som sagt ändra proportionerna lite till nästa laddning.

    Mvh
    Karin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.