4 mars 2013

Sy en smyckespåse

När jag till slut hade fått till ett armband som jag tyckte dög åt födelsedagsbarnet och kompletterat det med ett par små örhängen jag aldrig använt, så var det ju dags att paketera smyckena ...

Jag hittade lite överbliven knallrosa tyll från någon fest + vitt emballagematerial som nästan kändes som tyg + svart sidenband och överbliven svart spets. (Sånt som jag impulsköper på loppisar och klassar som "bra-att-ha-grejer". Nu kommer det till pass.)

Jag gjorde en egen smyckespåse.

Du behöver:
tyll, organza eller annat tunt tyg
mjukt material till innerpåse (jag använde gammal emballagetextil av plast ... hur man nu förklarar det)
sidenband eller liknande
gamla spetsar eller annat tyg till "garnering"
symaskin
knappnålar
sax

Så här gjorde jag:
Först klippte jag ut en remsa av tyllen och en likadan remsa av innermaterialet. Ca 10 cm bred och 30 cm lång. Dock var tyllremsan ca 40 cm.


Jag lade remsorna ovanpå varandra, och eftersom tyllremsan var längre så jag lät tyllen sticka ut 5 cm på vardera sidan. Sen vek jag dem på mitten (kortsidan) och sydde ihop längs långsidorna. På så sätt bildades en liten påse med söm på två sidor. Tyllen stack upp vid öppningen.

Sen vek jag ner den uppstickande tyllen i påsens insida och sydde en söm runt öppningen, för att få en snygg kant. Vek sen upp tyllen igen så att den liksom spretade upp ur öppningen.




Klippte upp två hål i mitten på ena utsidan (obs! bara i tyllen) och trädde ett sidenband genom och runt hela. På så sätt syntes bandet genom tyllen men inte på insidan. Sydde sen en söm nedanför bandet för att åstadkomma en dragskokanal.

Här kan man sluta om man vill och bara dra ihop påsen. Jag ville dock garnera toppen lite till och sydde därför fast två extra lager uppstickande tyg i öppningen. Ett lager med överbliven svart spets och ett med mer rosa tyll.



Klippte till kanterna lite, så att de inte blev så raka och stela och sen - vips, färdigt!


Tyvärr krånglade jag till det lite i onödan, eftersom jag inte tänkte i förväg utan bara gjorde. Men du kan säkert räkna ut vad som kan göras bättre (och framför allt i en bättre ordningsföljd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.