27 februari 2013

Sminkborttagning - lösningen: sy egna lappar

Igår tog de slut. Bomullsrondellerna. Men lika glad är jag för det nu, för jag har sytt egna, som dessutom går att återanvända!

Ingredienser:
Gamla underkläder i bomull eller uttjänta t-shirts
Symaskin och bomullstråd
Knappnålar
Sax


Välj ut några riktigt färdiganvända och utslitna bomullsunderkläder eller t-shirts. De ska vara ordentligt mjuka. Klipp ut lagom stora lappar i lämplig form. Jag gjorde både fyrkantiga och runda, ca 5-10 cm i diameter. Lägg två stycken med rätsidan mot varandra, eller så att den mjukaste ytan kommer utåt.



Dra gärna fördel av att det finns delar på underkläder (framför allt kalsonger) som redan är sydda i dubbla tyglager och dessutom har overlockade kanter. Blir liksom mindre att sy då ...

färdiga hemsydda bomullsrondeller för sminkborttagning

Sy ihop (sicksack, så det håller) runt om. Klart!

färdiga hemsydda rondeller för sminkborttagning
Snajdigt värre med rondeller på hyllan i badrummet.

Mina blev inte så tjusiga, men när jag lade dem i en tom gammal presentförpackning i plast för diverse tvål och krämer (som jag fick överta av mamma) kändes de genast betydligt glammigare.

Det fina med de här är att de går att tvätta i maskin och återanvända. Och att de där obekväma eller trasiga plaggen kommer till användning.

PS. Som Lyckemig tipsade i en kommentar här tidigare: det går väldigt bra att använda gamla slitna handdukar till det här också om man vill ha lite mer "riv" i lappen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.