22 februari 2013

Presenttips - gör ett armband

Testar att tillverka ett ab fab armband till en liten tjej som fyller år. Då jag inte får köpa något nytt (och hon de senaste åren redan har fått både virkade benvärmare, en trekantssjal, en rundsjal, ett par vantar, mössa och raggsockar) så gäller det att tänka ut något annat. Hon är dessutom en riktig "glamour girl" så jag tänkte ... ett armband.

Äntligen kan mina fyndade gamla knappar och uttjänta halsband få nytt liv! 

Ingredienser:
Försilvrad koppartråd s.k. "smyckeswire" (jag fick lite av en pärlpysslande kvinna förra året)
Pärlor från gamla halsband/armband
Knappar
Avlagda berlocker
Band
Fjädrar
Annat smått & gott som glittrar eller känns glammigt
Sax (bl.a. för att klippa loss pärlor från snören)
Rörtång (för att böja metalltråd m.m.)
Avbitare
Tålamod

Pärlorna träs upp på tråden. Inga konstigheter. Sen är det bara att låta fantasin flöda och prova sig fram. Avsluta med ett stopp, t.ex. i form av att göra en miniögla på tråden och stoppa in änden i sista pärlan/stoppet.




Armbandet på bilden rev jag upp igen. Ska pröva en annan variant ...

Vill du inspireras till egna armbandsäventyr eller annat smyckes-DIY av återvunnet material så finns det till exempel här, här och här. Och här finns tips på armband tillverkade av både nytt och onytt. (Alla länkarna är på engelska.)

Och den här med pennorna äääälskar jag! Måste bara pröva det någon gång framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.