19 februari 2013

Lappat och lagat 1

Mina favoritbyxor, ett par svarta chinos från Cheap Monday håller på att falla sönder och samman. Billigt = dålig kvalitet, kan man konstatera i det här fallet. Jag har i och för sig använt dem väldigt mycket under två år, men mer än TVÅ ÅR ska väl ett par byxor hålla?!

De är sydda i stretchtyg, så jag testade att laga hålen och sprickorna med tyg från ett par kasserade (pga alldeles för obekväma) bomullstrosor. Funkade fint! Se det som ett tips.
När jag ändå var igång, fixade jag ett trasigt örngott med endast en raksöm. Tjoff ba', så var det helt igen!

Ett annat favoritplagg - som också var hyfsat billigt och som jag har använt ungefär lika flitigt - är den här pingvinärmströjan från Lindex. Love it! Tyvärr blev den hopplöst noppig på nolltid. (Billigt = dålig kvalitet, återigen.) Och när jag försökte åtgärda det med min lilla Noppa-bort-maskin, fastnade den oupphörligen och tuggade upp hål i tröjan!

Nu har den legat så länge i garderoben, så jag bestämde mig för att använda samma trostyg som till byxorna och dekorerade/lappade över hålen. Klippte ut en lagom stor stjärna av tidningspapper och använde som mall för att sen klippa ut svarta tygstjärnor. Nålade fast och körde sicksacksöm direkt längs kanterna. Lite pilligt, men klart godkänt som vardagsplagg även i fortsättningen, tycker jag.

Slutligen: Jag har för första gången i mitt liv lagat träningssockar på symaskin. Hälarna hade ersatts av gigantiska gapande hål. Jag körde sicksack-tricket igen. Har inte provat dem efteråt, men håller tummarna för att det funkar.


Uppdatering 21 februari: sockarna funkar fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.