12 februari 2013

Egen tandkräm

Uppdatering 23.42: Slängde ut en fråga på Facebook och fick varning. Jag spädde med mer vatten, men vågade inte använda den. Får pröva igen, utan eteriska oljor.

Mitt första DIY någonsin i hygienvärlden! Dock med tveksamt resultat. (Se längst ner.)

Letade recept på nätet på olika ställen och kom fram till att de ingredienser som listades faktiskt kunde hamna under mina etiketter "mat/dryck" eller "medicin".

Ingredienser:
1/3-1/2 kopp bikarbonat eller bakpulver (mat)
8 droppar eterisk olja pepparmynta (medicin. Får dock inte förtäras)
2 droppar Tea tree-olja (medicin. Får dock inte förtäras.)
Vatten, ganska mycket.
Jag varvade med en ganska svag fluorlösning (färglös och utan smak) från Apoteket. Detta för att jag vet att både jag och han behöver fluor till våra stackars tänder. (medicin)

Så här gjorde jag:
Hällde upp bikarbonatet/bakpulvret i en skål. Droppade försiktigt ner oljan.
 
Fyllde på med vatten/fluorlösning tills det fick en slags smetig konsistens.

Dock blev jag något förvirrad när allt envisades med att bubbla upp och liksom jäsa ... Nog för att bikarbonat/bakpulver har den funktionen när man bakar, men ingen hade nämnt något om det i recepten jag hittat.

Till slut lugnade det ner sig och jag hällde över smeten i en glasburk med lock.

Glycerin hade jag inte i, men det skulle jag kunna tänka mig att testa nästa gång. Då får man smeten mer geléaktig.


Nu återstår bara att testa det med tandborsten ...
... och nu har jag läst på olika ställen hur oerhört viktigt det är att dosera eteriska oljor med måtta. Blir plötsligt rädd att jag haft i för många droppar. Vågar jag testa att borsta? Tänk om jag råkar svälja ...


Uppdatering 17 april: kolla hellre här, för ett försök som lyckades, på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.