7 februari 2013

Disktabletterna - lösningenish

Jag har syndat. Eller ... Njaeo.

Maskindisktabletter. Foto: Karin Lönnå

"Du kan väl handla på vägen hem?"

Jag stod där i affären och valde mellan Grummes disktabletter och Änglamarks. Tittade på märkning, innehållsförteckning etc. Grummes tabletter innehöll inga fosfater, däremot hade de ett plasthölje som måste tas bort (och slängas). Änglamarks tabletter har ett hölje som löses upp i vatten, men det står ingenstans något om fosfater. Dessutom innehåller de något slags blekmedel. Reflexmässigt valde jag de ovan, för att jag liksom tyckte att jag även såg en Krav-märkning på den här förpackningen. Nu när jag tittar igen inser jag att så inte var fallet.

Oavsett vilket, så är det nyproducerat. Jag får åberopa gemensamhetsklausulen. Men betyder det då att bara han får använda diskmaskinen och inte jag? ... Hm.

Har faktiskt hittat två recept på hemgjort maskindiskmedel här och här.  Måste prova. Lyckas jag, får det bli min botgöring.

Annars får lösningen alltså bli att han maskindiskar och jag handdiskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.